loading...
بانک تحقیقات اسلامی
بنده خدا بازدید : 185 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
مُختال یعنی چی؟
مختال به معنی کسی است که در خیالات خود فکر میکند که انسان بسیار بزرگی است وبعد از مدتی آن را باور میکند ،یعنی این فرد متکبر شده و خیال میکند که انسان بزرگی است و معنی دیگری هم که میشود برای آن گفت خود پسند است -که در کتاب گفته شده- چون این فرد با باور بزرگی خود و تکبر ،خود پسند به شمار می آید .
خداوند از این نوع انسان ها بدش می آید و این صفت باعث گمراهی فرد میشود و عاقبت خوشی هم نخواهد داشت چون ممکن است بعدا خود را خدا فرض کند یا خون خود را رنگین تر از بقیه مردم فرض کند و از همه چی احساس بزرگتر بودن کند که نمونه ی مشخص آن فرعون های مصر و پادشاهان قدیم -که خود را خدا حساب میکردند یا بالاتر از مردم عادی- مثال زد، که در پایین دو آیه که به طور مشخص اشاره دارند به اینکه خدا این افراد را دوست ندارد آورده ام:
آخر آیه 36 سوره نساء:
إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا :
خداوند کسانی را که خیال پرداز و فخرفروش می‌باشند را دوست نمی‌دارد.
آیه 18 سوره لقمان:
 إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ کُلَ مُختالٍ فَخورٍ:
 قطعا خدا هر خود پسند فخر فروشی را دوست نمی دارد.
منابع:
قرآن
ویکی فقه
بنده خدا بازدید : 542 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

منظور از وجلت در قرآن چیست?

منظور از این کلمه این است که، کسانی که ایمان واقعی به خدا آورده اند،نه اسلام،با یاد شدن خدا،چه اسم خاص خداوند و چه صفتی از خداوند، به خاطر مسئولیت ها و وظایفی که آن ها باید انجام دهند و از ترس عظمت و بزرگی خداوند، پستی و خواری خودشان در برابر خداوند و نا توان بودن در پاسخ به سوالات متفاوت در روز قیامت ، یک دفعه دلش تکان می خورد و به یاد وظایف مانده می افتند و می ترسند و اضطراب دارند که آیا وقت می کنند به وظایفشان برسند و بارشان را برای سفر ببندد یا خیرکه در آیه 2 سوره انفاق و آیه 35 سوره حج نیز به این مهم اشاره شده است.

منابع:

قرآن

تفسیر نمونه

بنده خدا بازدید : 347 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

کلمه عزم در قرآن مجید 5 بار تکرار شده است و چون ما نیز 5 پیامبر اولوالعزم داریم این خود میتواند نشان از توجه خداوند به عزم در زندگی انسان ها داشته باشد. قرآن به این ویژگی انسان توجه زیادی نموده است و با توجه به پیامبران اولوالعزم یعنی  نوح و ابراهیم و موسي و عيسي (ع) و حضرت پیامبر اكرم (ص(  که انسان های کاملی بوده اند توجه داشته است و از ما نیز خواسته شده است که آنان را سرمشق خود بگیریم و به کمال و سعادت برسیم.

بقیه در ادامه مطلب . . .

بنده خدا بازدید : 609 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

همانطور که می دانیم این دو کلمه در قرآن به معنای بزرگ و فراوان هستند اما درجه بزرگی و پاداش آن ها با هم متفاوت است. برخی از مفسران منظور از این دو کلمه را بهشت می دانند ولی برای بیان تفاوت های این دو کلمه باید سراغ ریشه لغوی آن ها رفت و . . .

بنده خدا بازدید : 169 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَـنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ ﴿سوره زخرف آیه ٣٦﴾

پس می توان نتیجه گرفت که خداوند بر شیاطین تسلط کامل را دارد.

حال سوال پیش می آید که چرا این بار خداوند کریم، بجای قرار دادن فرصت توبه و ترک گناه او را به ادامه گناه او کمک می کند؟

خداوند در بسیاری از جاهای قرآن آورده است که من غفور و حلیم و ... هستم. اما ممکن است منظور خدا کیفر دادن سخت به این دسته از آدم هاست.

از طرفی می توان نتیجه گرفت که : 

  • گمراهی و تسلط شیطان بر او, نتیجه اعمال تباه شده اوست که او را به این روز انداخته است.
  • کیفر الهی برای انسان زمانی اتفاق می افتد که آن ها از خدا روی برگردانند.

خوب حالا ما چی کار کنیم که از تسلط شیطان بر خود محفوظ باشیم؟

باید چنین گفت که از نظر بعضی ها در مورد کلمه ذکر ، خود قرآن است. بنابراین اطاعت از خدا و دستوراتش و قرآن سبب ایمنی در برابر شیطان است.

بنده خدا بازدید : 123 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

معنای لغوی   قسط: واژه ي قسط در لغت به عدل و داد، بهره ونصيب، مقدار، ترازو، روزي، بهره اي از وامي كه بايد بهره بهره پرداخته شود، والقسط به جور و بيداد كردن و از راه حق بازگردانيدن معنا شده است. به طوري كه از معناي لغوي نيز قابل درک است، ماده ي قسط در دو معناي متضاد به كار مي رود و «اسم فاعل» آن، يعني «قاسط»، به دو معناي متضاد «عادل و ظالم» كاربرد دارد و . . .

بنده خدا بازدید : 1184 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنینَ الَّذینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبیراً»، «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظیماً»و «تَحِیَّتُهُمْ یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً کَریماً».

بقیه در ادامه مطلب . . .

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 199
  • بازدید ماه : 907
  • بازدید سال : 7,221
  • بازدید کلی : 68,062