loading...
بانک تحقیقات اسلامی
بنده خدا بازدید : 680 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

در اصل معنای ذنب گناه نیست ، بلکه ذنب به معنای دنباله و تبعات بد است. گناه به نافرمانی از امر و دستور خداوند گویند . اما ذنب به عملی گفته می شود که بتواند آثار بدی به دنبال داشته باشد ، هر گناهی که آثار و عواقب بدی در دنیا و آخرت به دنبال دارد ذنب است اما هر ذنبی که آثار ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد ، گناه نیست و این اتفاق می افتد که یک عمل درست و خوب نیز آثار و عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد، به طور مثال یک قاضی به عدالت کسی را محکوم می‌کند، اما پس از آزادی آن فرد به قصد انتقام، نقشه‌ی از بین بردن او را می‌کشد. پیامبر اکرم (ص) چه قبل از هجرت و چه پس از آن، کارهای بسیاری داشتند که می‌توانست موجب بغض و انتقام مردم عرب قرار گیرد که از جمله آن ها می توان به بی‌اعتبار کردن بت و بت‌پرستی و ... اشاره کرد که به این گونه کارها ذنب می گویند.

پس، معنای ذنب، گناه نیست. بلکه هر عملی است که بتواند عواقب و آثار بدی را به همراه داشته باشد. 

منبع: http://www.aviny.com

بنده خدا بازدید : 396 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ذکر یعنی یاد کردن خدا که می تواند هم زبانی باشد و هم غیر زبانی که می توان گفت یک حالت روحی است.

این کار یکی از پاکیزه ترین کارها نزد خدا و لذت بخش ترین کار برای مومن هست.

بهترین نوع ذکر نماز هست.

پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: 

«اِعْلَمُوا اَنَّ خَيْرَ اَعْمالِكُمْ عِنْدَ مَليكِكُمْ وَ اَزْكاها وَ اَرْفَعَها في دَرَجاتِكُمْ وَ خَيرَما طَلَعَتْ عَلَيهِ الشَّمعسُ، ذِكْرُاللهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالي فَاِنّهُ اَخْبَرَ عَنْ نَفْسِهِ فَقال اَنا جَليسُ مِنْ ذَكَرَني.» 

بدانيد كه بهترين اعمال شما نزد خداوند و پاكيزه ترين آنها و آنچه از همه بيشتر درجات شما را بالا مي برد و بهترين چيزي كه آفتاب بر آن تابيده، ذكر خداي سبحان است؛ زيرا خداي تعالي از خودش خبر داده، فرمود: من همنشين كسي هستم كه مرا ياد كند.

از بعضی روایات می توان دریافت که ذکر یعنی در لحظه یاد خدا بودن در روبروی گناهان پیش آمد های زندگی و دیگر جاها.

بنده خدا بازدید : 1924 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

کلمه تقوا از کلمات پر کاربرد در قرآن و نهج البلاغه است. در نهج البلاغه خطبه ای با نام خطبه متقین آمده است که آن را امام علی برای فردی که از ایشان درخواست کرده بود که تصویری از متقین به او بدهد، خوانده بودند.

این کلمه از ریشه تقی است که به معنی حفظ و نگهداری می باشد ولی در زبان فارسی کمتر دیده شده است که آن را نگهداری معنی کنند  همچنین در بعضی از جا های قرآن از آن با معنی ترسیدن یاد شده است.

بقیه در ادامه مطلب . . .

بنده خدا بازدید : 841 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

از آنجایی که خداوند موجود ترس آور و موحشی نیست این که می گویند از خدا باید ترسید معنای دیگری باید داشته باشد. از خدا باید ترسید در واقع یعنی از عدالت او باید ترسید. در دعای جوشن کبیر آمده است که: « يا من لا يرجی الا فضله ، و لا يخاف الا عدله » به این معنا که: «ای كسی كه اميدواری به او، اميدواری به فضل‏ و احسان او است و ترس از او، ترس از عدالت او است»

همچنین در زیارت جوادیه امام رضا علیه السلام آمده است که: «جللت ان يخاف منك الا العدل ، و ان يرجی منك الا الاحسان و الفضل» به این معنی که: «تو منزهی از اينكه از تو ترسی باشد جز از ناحيه عدالتت و از اينكه از تو جز اميد نيكی و بخشندگی توان داشت»

پس تنها معنی ترس از خدا ترس از عدالت اوست به این معنا که ما باید بترسیم که نکند کاری کنیم که در آینده مجبور به مجازات شدن برای آن باشیم زیرا هر کار خطایی مجازاتی دارد و این همان عدالت است. بنابراین خود ترس از عدالت هم معنی ترس از کارهایمان و توجه به وجود عدالت در آن دنیا می دهد تا هواسمان جمع باشد که کار خطایی را انجام ندهیم.

منبع، کتاب ده گفتار شهید مطهری
بنده خدا بازدید : 953 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

واژه «احسان» از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیکی است که در قرآن در سه معنا به کار رفته است:

  • تفضّل و نیکی به دیگران
  • انجام و سر و سامان دادن به امور و کارها به صورت خوب و کامل
  • انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در این کاربرد تقریباً هم معنی با تقوا و پرهیزکاری است. 

توجه داشته باشید که اولین کسانی که خداوند در قرآن فرموده آنان را دوست دارد، متقین یا مومنین یا … نیستند بلکه محسنین هستند . از همینجا برداشت میشود که تمامی واژه های متقین , مفلحین , مومنین و … زیر مجموعه های محسنین هستند.

 بقیه در ادامه مطلب . . . 

بنده خدا بازدید : 535 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

معنی لغوی کفر و کافر:

کفر یکی از واژگان پر کاربرد در عربی است. این واژه معنی پوشیدن، پوشش دادن ، مستتر کردن را میدهد

برای مثال به کشاورز و شب و حتی در جاهایی دیدم که پاکت نیز لقب کافر را دریافت میکنند در واقع کشاورز چون به کاشت دانه مشغول است و دانه را در زیر خاک میکارد که گویی دانه را زیر خاک پنهان کرده و دانه را با خاک می پوشاند به کشاورز کافر به معنای + میگویند.

و شب چون تمام اجسام را از دید موجودات زنده پنهان کرده و جلوی دید آنها را میگیرد نیز به آن لقب کفر کننده یا همان کافر را میدهند و پاکت چون محتوای خود که همان نامه باشد را از جلوی دید پنهان میکند به آن کافر نیز میگویند.

 

معنی قرآنی کفر و کافر:

در قرآن کفر به معنای نادیده گرفتن نعمات و وجود خدا است در واقع کافر شخصی است که یا با آگاهی که میداند خدا است و نعماتش ولی آنها را نادیده می گیرد و وجود آنها را تکذیب میکند و برای الله خدایی دیگر شریک میشود و یا از روی جهل و غفلت حتی آگاهی از وجود خدا ندارد و به همین دلیل وجود خدا را تکذیب کرده و ممکن است به جای الله خدای خود را بیان کند.

در واقع ما دو نوع کافر داریم:

1) کافر مقصر که از روی آگاهی خدا را تکذیب میکند ((دين خدا را انكار كردند با اينكه در دل به حقانيت آن يقين دارند.)) (سورة نمل، آيه 14) «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم»

2)کافر قاصر که از روی نادانی و غفلت خدا را تکذیب میکند خداوند فرموده است: «وجحدوا بها واستیقنتها أنفسهم ظلماً وعلوّاً» (نمل/14)

و خداوند عزوجل فرموده است: «وكانوا من قبل یستفتحون علی الذین كفروا فلمّا جاءهم ماعرفوا كفروا به فلعنة الله علی الكافرین» (بقره/89)

بنده خدا بازدید : 1562 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خداوند در آیه ی 49 ازسوره ی مبارکه حجر خطاب به پیامبرش صلى الله عليه وسلم می فرماید:"نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ"که به بندگانم بگو و بشارت بده و این خبر یقینی و اطمینان بخش من را به بندگان من برسان که من غفور و رحیم هستم.

همچنین در در سوره ی نساء آیه ی 106 می فرماید: " واستغفر الله إنّ الله کان غفورا رحیماً؛ از خدا مغفرت بخواه، خدا بخشاینده ورحیم است." و در سوره ی غافر آیه ی 55 می فرماید :" واستغفر لذنبک وسبّح بحمد ربّک بالعشی والإبکار؛ برای گناهت طلب مغفرت نما و خدا را عصر گاهان وصبحگاهان با ثنای او، تنزیه کن."

غفار ،غفور و کلماتی که بر وزن "غ ف ر" هستند معنی پو شاندن می دهند پس مغفرت یعنی اینکه خداوند تمام آثار گناهانمان را بپوشاند . 

 البته این چند شرط دارد :

  • در صورتی است که ما از خداوند طلب مغفرت کرده باشیم.
  • آن فرد آن قدر گناه انجام نداده باشد که با او عجین شده باشد زیرا آدمی هنگامی کاری را به طور مداوم و زیاد انجام دهد با ذات او عجین می شود
بنده خدا بازدید : 3578 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

"اولو" در عربي به معني صاحب و «الباب» جمع «لبّ» است، لب هم به معني خرد مي باشد ، در جمع به معنی صاحبان عقل و خرد است. خرد به معنی انديشه و تفکر است. انديشه و تفکر بخششی است الهي که نصيب همه افراد شده است بجز موارد استثنا که مصلحت خداوند در آن بوده است .  بنابرين هر شخصي كه در  عقيده اش محكم  بوده و  كارهايش را با تفكر و خرد و بدور از شيوه هاي احساسي و پندار غلط انجام مي دهد ، جزو اولي الباب خواهد بود.

بقیه در ادام مطلب . . .

بنده خدا بازدید : 444 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پنج ترجمه مختلف آیه 47 سوره انبیا:

وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ کانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ کَفى‏ بِنا حاسِبينَ

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

بنده خدا بازدید : 185 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
مُختال یعنی چی؟
مختال به معنی کسی است که در خیالات خود فکر میکند که انسان بسیار بزرگی است وبعد از مدتی آن را باور میکند ،یعنی این فرد متکبر شده و خیال میکند که انسان بزرگی است و معنی دیگری هم که میشود برای آن گفت خود پسند است -که در کتاب گفته شده- چون این فرد با باور بزرگی خود و تکبر ،خود پسند به شمار می آید .
خداوند از این نوع انسان ها بدش می آید و این صفت باعث گمراهی فرد میشود و عاقبت خوشی هم نخواهد داشت چون ممکن است بعدا خود را خدا فرض کند یا خون خود را رنگین تر از بقیه مردم فرض کند و از همه چی احساس بزرگتر بودن کند که نمونه ی مشخص آن فرعون های مصر و پادشاهان قدیم -که خود را خدا حساب میکردند یا بالاتر از مردم عادی- مثال زد، که در پایین دو آیه که به طور مشخص اشاره دارند به اینکه خدا این افراد را دوست ندارد آورده ام:
آخر آیه 36 سوره نساء:
إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا :
خداوند کسانی را که خیال پرداز و فخرفروش می‌باشند را دوست نمی‌دارد.
آیه 18 سوره لقمان:
 إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ کُلَ مُختالٍ فَخورٍ:
 قطعا خدا هر خود پسند فخر فروشی را دوست نمی دارد.
منابع:
قرآن
ویکی فقه
بنده خدا بازدید : 542 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

منظور از وجلت در قرآن چیست?

منظور از این کلمه این است که، کسانی که ایمان واقعی به خدا آورده اند،نه اسلام،با یاد شدن خدا،چه اسم خاص خداوند و چه صفتی از خداوند، به خاطر مسئولیت ها و وظایفی که آن ها باید انجام دهند و از ترس عظمت و بزرگی خداوند، پستی و خواری خودشان در برابر خداوند و نا توان بودن در پاسخ به سوالات متفاوت در روز قیامت ، یک دفعه دلش تکان می خورد و به یاد وظایف مانده می افتند و می ترسند و اضطراب دارند که آیا وقت می کنند به وظایفشان برسند و بارشان را برای سفر ببندد یا خیرکه در آیه 2 سوره انفاق و آیه 35 سوره حج نیز به این مهم اشاره شده است.

منابع:

قرآن

تفسیر نمونه

بنده خدا بازدید : 347 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

کلمه عزم در قرآن مجید 5 بار تکرار شده است و چون ما نیز 5 پیامبر اولوالعزم داریم این خود میتواند نشان از توجه خداوند به عزم در زندگی انسان ها داشته باشد. قرآن به این ویژگی انسان توجه زیادی نموده است و با توجه به پیامبران اولوالعزم یعنی  نوح و ابراهیم و موسي و عيسي (ع) و حضرت پیامبر اكرم (ص(  که انسان های کاملی بوده اند توجه داشته است و از ما نیز خواسته شده است که آنان را سرمشق خود بگیریم و به کمال و سعادت برسیم.

بقیه در ادامه مطلب . . .

بنده خدا بازدید : 609 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

همانطور که می دانیم این دو کلمه در قرآن به معنای بزرگ و فراوان هستند اما درجه بزرگی و پاداش آن ها با هم متفاوت است. برخی از مفسران منظور از این دو کلمه را بهشت می دانند ولی برای بیان تفاوت های این دو کلمه باید سراغ ریشه لغوی آن ها رفت و . . .

بنده خدا بازدید : 169 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَـنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ ﴿سوره زخرف آیه ٣٦﴾

پس می توان نتیجه گرفت که خداوند بر شیاطین تسلط کامل را دارد.

حال سوال پیش می آید که چرا این بار خداوند کریم، بجای قرار دادن فرصت توبه و ترک گناه او را به ادامه گناه او کمک می کند؟

خداوند در بسیاری از جاهای قرآن آورده است که من غفور و حلیم و ... هستم. اما ممکن است منظور خدا کیفر دادن سخت به این دسته از آدم هاست.

از طرفی می توان نتیجه گرفت که : 

  • گمراهی و تسلط شیطان بر او, نتیجه اعمال تباه شده اوست که او را به این روز انداخته است.
  • کیفر الهی برای انسان زمانی اتفاق می افتد که آن ها از خدا روی برگردانند.

خوب حالا ما چی کار کنیم که از تسلط شیطان بر خود محفوظ باشیم؟

باید چنین گفت که از نظر بعضی ها در مورد کلمه ذکر ، خود قرآن است. بنابراین اطاعت از خدا و دستوراتش و قرآن سبب ایمنی در برابر شیطان است.

بنده خدا بازدید : 123 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

معنای لغوی   قسط: واژه ي قسط در لغت به عدل و داد، بهره ونصيب، مقدار، ترازو، روزي، بهره اي از وامي كه بايد بهره بهره پرداخته شود، والقسط به جور و بيداد كردن و از راه حق بازگردانيدن معنا شده است. به طوري كه از معناي لغوي نيز قابل درک است، ماده ي قسط در دو معناي متضاد به كار مي رود و «اسم فاعل» آن، يعني «قاسط»، به دو معناي متضاد «عادل و ظالم» كاربرد دارد و . . .

بنده خدا بازدید : 1184 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنینَ الَّذینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبیراً»، «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَکُ حَسَنَةً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظیماً»و «تَحِیَّتُهُمْ یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً کَریماً».

بقیه در ادامه مطلب . . .

بنده خدا بازدید : 2277 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اومانیسم (Humanism) رویکردی است که بر توانایی ها و دغدغه های انسان در زمینه های آزمایشات تجربی، خلق آثار هنری و مطالعات اجتماعی و فلسفی تمرکز دارد. معادل فارسی این واژه انسان گرایی می باشد و در زبان لاتین Humus به معنی خاک می باشد.

بقیه در ادامه مطلب . . . 

بنده خدا بازدید : 1389 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 بخشیدن یکی از ویژگی اخلاقی در برابر کسی است که خطا انجام داده است. هر چند هر انسانی می تواند از شخص مقابلش انتقام بگیرد اما بخشش یک ویژگی بسیار مفید در انسان ها است و روان شناسان آن را یک ویژگی در روابط انسان ها می دانند

از دیدگاه قرآن کریم کلمات متعددی با کلمه بخشش ارتباط دارد، از جمله انفاق، عفو، حلم، غفر، صفح و...

با توجه به ارتباط عفو با بخشش در روانشناسی، آیات مربوط به بخشش در قرآن کریم با برتری بیشتری ارائه می‌گردد.

بقیه در ادامه مطلب . . . 

بنده خدا بازدید : 607 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 کلمات عظیم و کبیر در قرآن کریم در موارد بسیاری به کار رفته اند، از جمله این که صفت برای اجر قرار گرفته اند.

بعضی از مفسّران، «اجر کبیر»، «اجر عظیم» را در قرآن به معنای ثواب و پاداش بزرگ و فراوان، تفسیر نموده اند و . . .

بنده خدا بازدید : 356 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

سابقه ی تاریخی سلفیه

کلمه ی "سلفیه" از ماده ی "سلف" به معنای "پیشین" اخذ شده که در مفهوم اسلامی مصطلح، به گروه یا کسانی اطلاق می شود که خواستار "بازگشت به روش سلف صالح" هستند و . . .

بنده خدا بازدید : 1368 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

چکیده

در این مقاله می خواهیم درباره ی اولی الباب سخن باز کنیم.می خواهیم بگوییم اولی الباب از نظر قرآن و ائمه و پیامبر  چه کسانی هستند یا به قول امروزی تر ویژگیشان چیست؟

در واقع در این مقاله می خواهیم بفهمیم که چگونه می توان به مقام اولی الباب یا همان صاحبان خرد رسید و بزرگی آنان را درک کرد.

بنده خدا بازدید : 196 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز یکشنبه مورخ 92/2/21 وبلاگ بانک تحقیقات اسلامی در راستای انشار تحقیقات و مقالات اسلامی، افزایش سطح آگاهی علاقه مندان این حوزه و نیز تبلیغ دین مبین اسلام آغاز به کار نمود؛ امید است کاربران گرامی با نظرات و انتقادات سازنده خود ما را در تحقق هرچه بهتر این مهم یاری رسانند.

علاقه مندان به همکاری می توانند تحقیقات و مقالات خود را جهت نشر در این پایگاه به آدرس زیر ایمیل نمانید.

Islamic_Research@outlook.com

العبد، حسین قنبری

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 198
  • بازدید ماه : 906
  • بازدید سال : 7,220
  • بازدید کلی : 68,061